עד כמה עליה במשקל בתקופת החגים משמעותית?

האם תקופת החגים גורמת לעלייה במשקל?


אני מנחש שרוב האנשים יגידו שכן. הרי אנחנו שומעים ואף מרגישים את זה בכל תקופת החגים.

ארוחות חג, אירועים שונים, חופש, ישיבה ממושכת וחופשות עושות את שלהם ואנחנו מרגישם את העליה במשקל. לרוב אנחנו לוקחים את זה בהומור, בתקווה להוריד את המשקל הנוסף כבר לאחר החגים, אבל השאלה היא- האם באמת זה מה שקורה?




אצל רוב האנשים , הצריכה הקלורית גדלה בתקופת החגים . איך זה משפיע על משקל הגוף במהלך החגים ואחרי תקופת החגים ? שזה הרבה יותר משמעותי, הרי אין לנו בעיה עם תנודות במשקל כל עוד אנחנו מצליחים לשמור על המשקל המאוזן לאורך השנה.


נבחן מחקר שנעשה בחו"ל שבחן את ההשפעה של תקופת החגים על המשקל לאורך השנה. המחקר הזה חקר את ההשפעה של תקופת החגים בחודשי נובמבר- ינואר ואת שאר השנה על שינוי במשקל הגוף. מכיוון שהמחקר נערך בחו"ל תקופת החגים היא שונה, אם מבחן את תקופת החגים בארץ אנחנו נגלה שיש לנו 2 תקופות חגים יחסית ארוכות- אחת בפסח והשניה בראש השנה.





במחקר השתתפו קבוצת אנשים שמונה 195 איש וראו שבמהלך חודשי החגים הם העלו בממוצע 0.4 ק"ג , כמעט חצי קילו בכל תקופת החגים.

העלייה הזו ( של ה 0.4 קג ) במשקל הגוף לא התאזנה בחודשים שלאחר מכן – מרץ והלאה. לכן, תקופת החגים תורמת תרומה גדולה יחסית לעלייה שנתית במשקל אצל רוב האנשים.



אומנם זה נראה לא הרבה, רק חצי ק"ג, אבל אם נכפיל את הנתון בעשור אנחנו נגלה עליה של 5 קג או 15 ק"ג עודף כבר בגיל 50. לצערי בעקבות חוסר בפעילות גופנית ויומית יחד עם הרגלי תזונה לא נכונים, העליה הזאת הופכת להרבה יותר גדולה ולא בריאה.

זה לא אומר שאתם לא צריכים להינות מארוחות בחגים ולהגביל את עצמכם. מה שכן זה אומר זה שצריך להיות במודעות לכמות שאנחנו מכניסים ולדעת לאזן עם שאר הימים בין עם זה יותר פעילות גופנית, להגדיל את הצעדים היומיים או להוסיף הוצאה קלורית אחרת.




למסקנת המחקר - העלייה הממוצעת במשקל קוראת בדרך כלל בתקופת החגים והיא עלייה ממוצעת של חצי קילו ובדרל כלל קשה מאוד להיפתר מהמשקל הזה בהמשך השנה. יש למחקר כמה בעיות אבל יחד עם המידע ובחינת התנהלות שלנו מסביב לתקופות החגים אנחנו יכולים לנווט את המשקל שלנו בלי עליות מיותרות לתקופות זמן ארוכות.




Recent Posts