הבדל בין אימון ותזונה של גבר ואישה
top of page

הבדל בין אימון ותזונה של גבר ואישה

הבדל בין אימון ותזונה של גבר ואישה

לשנות את הרכב הגוף אף פעם לא קל, באייחוד כשמתחילים את כל התהליך מאפס. נקודת ההתחלה של התהליך בניית שריר או שריפת שומן שונה מכיוון שרוב המחקרים והניסויים בוצעו על גברים, כך שיש פחות מידע לגבי נשים. כמו שתראו בהמשך גוף האישה מגיב קצת אחרת מבחינת חילוף חומרים ותהליכים אנבולים, בנוסף לאין ספור הגבלות ושמועות לא מבוססות לגבי אימון ותזונת נשים. אני אתייחס כאן לכמה נקודות חשובות שעד היום לא כולם מכירים אותם:

1- בזמן מנוחה נשים צורכות יותר גלוקוז מאשר גברים ופחות מפרקות שומן. בנוסף לזה לנשים יש נטייה יותר גדולה לאגור שומן לאחר ארוחות. מבחינה גנטית לנשים יש נטייה להצטברות שומן יותר גבוה בגלל הצורך בהריון והנקה, כך שברגע שאשה מגיעה לגיל הבגרות תמיד אפשר לראות את ההצטברות של רקמת שומן סביב הבטן והאגן. אז מה בכל זאת ניתן לעשות אתן שואלות- תקפידו לאכול פחות פחממה בימים ללא אימון ויותר בימי אימון. רקמת שומן נאגרת בגלל העודף קלורי לכן יש להוריד את כמות הפחממה(חלבון ושומן מאוד חיוניים לגוף לכן נצרוך אותם בכמות הרגילה).

2- גברים ונשים שורפים שומן בצורה לא אחידה. אצל נשים הדגש על שריפת שומן לצורך הפקת האנרגיה באימון מגיע דווקא ממאגר שומן, מה שמדגיש את הצורך בפעילות גופנית יחד עם תזונה נכונה. מאגרי שומן לכל אחת באיזורים שונים, אבל מי שכבר עברה את התהליך של ירידה באחוזי השומן יודעת כמה קשה להפטר מהשומן בבטן או האגן, הרי זהו המאגר האחרון שנשאר. יש לזה כמה סיבות אבל כרגע נתרכז בפתרון- הוכח מחקרית שאימון מחזורי של שילוב תרגילי כוח ואירובי מביא לשריפת שומן מיטבית, לכן נשקול להכניס כמה אלמנטים של מאמץ אירובי לתוכנית כוח.

3- סטרס ולחץ כבר הזכרתי במאמרים הקודמים את ההשפעת הלחץ על יצור הורמונים שונים בגוף. בימינו כולם עוברים את זה על בסיס קבוע, אבל הבעיה מתחילה כשזה הופך למשהו כרוני. רמות הורמון הקורטיזול(אחראי על חילוף חומרים, פירוק גליקוגן בכבד משפיע על תפקוד המוח) עולות ואיתו רמות סוכר בדם, כל זה בשביל להתמודד עם הסטרס. ברגע שרמת הקורטיזול עולה הגוף מייצר פחות אסטרוגן וטסטסטרון, מה שמשפיע על תהליכים קריטיים בבניית הגוף והתאוששות. בגוף האישה זה מתורגם להאטת חילוף חומרים ושריפת שומן. הפתרון פשוט- תמצאו עיסוק שמפחית את הסטרס: יוגה, מדיטציה, עיסוק בתחביב אחר.

4- דיאטות קיצוניות השפעה דומה לסטרס, גוף האישה בהשווה לגבר, מגיב בצורה יותר קיצונית לשינויי תזונה קיצוניים. אתם בטוח מכירים את הנשים שלא אוכלות כלום ועולות במשקל. ההסבר לזה פשוט- גוף האישה מגיב יותר מוקדם לשינוי ומשבית את המערכת ההורמונלית. אל תעשו דיאטות או גירעון קלורי גדול מדי, אחרת אתן לא תתקדמו.

5- מסת שריר קיים הבדל במבנה גוף בין גבר לאישה, אצל הגבר יש מסת שריר יותר גדולה ולכן נקודת ההתחלה היא שונה. למרות זאת בניסוי שבוצעו בגברים ונשים לאחר אימון כוח ועם צריכת חלבון מבוקרת, הגיעו למסקנה שסינטוז חלבון אצל הנשים יותר גבוה מאשר אצל הגברים, מה שאומר שאישה כן יכולה לבנות שריר, כמובן בהתאם למגבלות המבנה.

לסיכום, קיימים הבדלים קטנים בתזונה ואימון בין המינים. לכל אחד יש את הדגשים הקטנים שחייבים להקפיד עליהם על מנת להתקדם. חשוב לזכור שעיקרונות הבסיסיים הן אותן עיקרונות, אבל עם דגשים שונים.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
אין עדיין תגים.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page