תקציר תוספי תזונה

אחרי אין ספור פעמים שאני נשאל "מה זה הדבר הירוק הזה ששותים באמצע האימון?" החלטתי לעשות לכם סדר בעניין תוספי התזונה. שלא תתבלבלו- תוספי תזונה כשמם, אמורים לשמש כתוסף לתפריט היומי. מכאן קל להבין, אם אין לך תפריט יומי מסודר ומאוזן, מיותר לגעת בתוספים מכיוון שאתם לא תפיקו את המירב מהתוסף וסתם תשלמו יקר בשביל קופסא מעוצבת ויפה. אז אם כבר החלטת לסדר את התפריט ונותר רק לבחור תוסף, קבל הסבר על הטופ של התוספים.




גיינר- אבקת חלבון משולבת עם פחמימה לרוב ביחס של 1:5(על כל גרם חלבון 5 גרם פחמימה), ויטמינים ומינרלים. תמצאו לא פעם גם עם תוספת של קריאטין(הסבר בנפרד) אבל בכמות יחסית קטנה. המטרה העיקרית של הגיינר היא לבנות מסת שריר ולהוסיף למשקל הגוף. פתרון טוב לחבר'ה שמתקשים לעלות במשקל ונותן גיוון טוב לתפריט. חשוב לשים לב לאיכות החלבון והפחמימה בתוך המוצר.

אבקת חלבון- אבקת חלבון אשר מופקת לרוב מחלבון מי גבינה- תוצר סופי של חלב. חומר בסיס, מי גבינה עובר כמה תהליכים אשר בסופם מתקבלת אבקת חלבון בטעמים שונים ואיכויות שונות. לרוב מדובר בכ80% מי גבינה ב100 גרם מוצר ועם כמות יחסית קטנה של פחמימה (3-6 גרם למנה). המוצר טוב למי שרוצה להגיע לכמות יומית נכונה של חלבון ובנוסף לגוון בתפריט.

חומצות אמינו BCAA- חומצות אמינו הן אבני בניין של חלבון אשר אנחנו צורכים. BCAA זה ראשי תיבות של Branched Chain Amino Acid. חומצות אמינו משמשות לבניית רקמות בתאי הגוף ובמיוחד של שרירי השלד. החומצות הללו נקראות חומצות אמינו מסועפות (BCAA) ושימושיות במיוחד בקרב אוכלוסיית ספורטאים, מפתחי גוף ומי שעוסק בספורט מאומץ. השימוש בהם נפוץ בעיקר בתזונת חיטוב כאשר הגוף נמצא במצב חוסר תזונתי.




קריאטין- קריאטין הוא תוסף התזונה היעיל והנפוץ ביותר במכוני הכושר, הוא תורם לעלייה במסת השריר ולשיפור בכוח תוך פרק זמן יחסית קצר. ההשפעה הגדולה ביותר היא בקצב התקדמותם של העלייה במשקלי עבודה. קריאטין מגביר את יכולת הגוף לייצר חלבונים בתוך סיבי השריר וכך להגדיל את מסת השריר. הקריאטין מגביר את ספיחת המים בתאים(לא מתחת לעור!!). הגדלת ספיחת המים בשריר מאפשרת לו להכניס יותר חומצות אמינו לתאים. צבירה של אותן חומצות אמינו מאפשרת לשרירים לעבוד בצורה מאומצת יותר וכך להגביר את קצב גדילת השריר. בנוסף, הקריאטין גורם לכך שהגוף מסתמך פחות על מקור אנרגיה נוסף בשם גליקוליזה אשר מייצר חומצת חלב כתוצר לוואי.

Pre-workout (פרי וורקאוט)- תוסף שאמור לעזור במצב של חוסר ערנות ועייפות. בדרך כלל מורכב מכמה רכיבים כמו קפאין, קריאטין, בטא אלנין ועוד.. לא נותן תוצאות לאורך הזמן פרט להרגשה טובה באימון, ערנות כללית ומרץ.

שורפי שומן- בדרך כלל פורמולה המורכבת מכמה רכיבים אשר גורמים לאפקט התרמוגני- מגביר את ייצור החום שלכם ואת קצב חילוף החומרים, כדי שתשרפו כמות רבה יותר של קלוריות כל יום. כאן חשוב להזכיר את מה שרשמתי בהתחלה- אם אין תפריט, זה בזבוז כסף.

לסיכום, התוספים יכולים להיות מיותרים או לתת לכם עוד פוש קטן לעבר המטרה. הכל בסופו של דבר תלוי בשילוב הנכון בין כל הגורמים כמו תוכנית אימון, תפריט וכמובן התוספים. נגעתי בחלק קטן והבסיסי של התוספים, התחום הזה מתפתח בצורה מהירה וכמעט בל יום יוצאים מוצרים חדשים לשוק. מקווה שעזרתי ונתתי כיוון למי שמתעניין.


Recent Posts