האם יש קשר בין ארוחת בוקר וזלילת לילה?

כיום יש המון מידע ברשת לגבי ארוחת הבוקר. חלק מההמלצות מתייחסות לסגולות הארוחה לאחר צום לילה וחלק מההמלצות דווקא נגד ארוחת בוקר בטענה שאנחנו פוגעים בתהליך פירוק תאי שומן במהלך הבוקר.

אני זוכר את המנהג של המון נשים כאשר היו מתחילות דיאטה, הכלל הראשון- להפסיק לאכול אחרי 18.00. אומנם עברו כמה שנים מאז ותוך כדי הלימודים ניפצו לי את המיתוס, איך האם יש טיפת אמת במנהג הזה? היום אני הולך לשתף אותכם בממצאים חדשים שמראים שזה לא רעיון רע בכלל.

מחקר-

במחקר השתתפו קבוצה גדולה של אנשים בוגרים אשר התזונה שלהם התבססה על 3 ארוחות גדולות ו2 ארוחות ביניים. את הארוחות הם חילקו בשלב הראשון בין 08.00 לבין 19.00 והלכו לישון בשעה 23.00. המחקר נמשך במשך 8 שבועות. לאחר מכן הקבוצה עברה שבועיים הפסקה ממחקר והמשיכה לעוד 8 שבועות של מחקר אבל עכשיו שעות האכילה השתנו משעות הצהריים ועד 23.00(ארוחה ולאחריה הלכו לישון) על בסיס תזונה דומה.

ממצאים-

לאחר המחקר ערכו בדיקות וגילו שהקבוצה שאכלה בשעות מאוחרות עלו במדדי משקל גוף, שומן, חילוף החומרים נפגע, בנוסף להשפעה שלילית על פרופיל מטבולי ורמות של אינסולין, גלוקוז בדם, כולסטרול וטריגליצרידים בדם.

החוקרים בנוסף גילה השפעה על הורמון הגרלין(הורמון התיאבון) והלפטין (הורמון השובע). באכילה מוקדמת הגרלין הופרש בשעות יותר מוקדמות וגם רמות של הלפטין הגיעו לשיאן מוקדם. מכאן ניתן להסיק שאם אנחנו נאכל מוקדם, זה יכול למנוע מצבים של התקפי זלילה בלילה.

מה בעצם ניתן להסיק מהמחקר הזה?

1- יש חשיבות רבה של ארוחת הבוקר והשפעה של אכילה מוקדמת על מנגנוני שובע ורעב

2- אין להמנע מארוחות בערב, איך צריך לתכנן אותן בחוכמה

3- יש חשיבות בתזמון ארוחות ובחירתן

לסיכום, בחרתי להציג את המחקר הזה בשביל לראות חשיבות של ארוחות מוקדמות, מכיוון שאני נתקל בהמון מקרים של צום בתחילת היום והתקפי זלילה בלילה ("לא מבינה למה זה קורה?"). אין לקחת אותו למצב קיצוני של לא לאכול בכלל בערב, אלא לאכול נכון גם בערב כי הגוף שלנו זקוק לתזונה נכונה גם בתהליך חיטוב וירידה במשקל.

מקור- https://www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170602143816.htm

Recent Posts