מוטיבציה
top of page

מוטיבציה

מוטיבציה-

לעשת כושר זה בריא, תשאלו כל רופא, מאמן כושר או תקראו בכל מגזין בריאות. כל אחד בתורו מנסה לדחוף אותך להתחיל, עם המשפט כמו-"רק תתחיל ותהפוך לבריא וחטוב", אבל כל מי שניסה פעם להכנס לכושר יודע שהחלק הקשה זה להתמיד ולא להתחיל.

אני בטוח שכל אחד שמע לפחות פעם אחת מהקרובים לו "זהו אני מתחיל מיום ראשון או אחרי החגים", ברור מי לא רוצה להיות בכושר ולהראות טוב. לאחר תקופה ארוכה של "מחר,מחר" סוף סוף מגיע היום בו נרשמים למכון ומתחילים לשמור תזונה. הכל טוב ויפה, אתם הולכים קבוע למכון, משתדלים לשמור על התזונה ואז מסיבה שלא בדיוק תלויה בכם יוצא לכך לפספס כמה אימונים, אתם אומרים לעצמכם שזה לא נורא ותחזרו להתאמן עם כוחות מחודשים, אבל לצערי זה לא קורה. מכיוון שאני נמצא המון שנים בתחום הכושר ויצא לי לעבוד בכמה מכוני הכושר, מנסיון אני יודע שקרוב ל30-40% מהמנויים לא מגיעים למכון הכושר ומשלמים סתם.

זאת הסיבה שאנחנו חייבים תמיד מוטיבציה להמשיך להתאמן. לצערי בשלבים הראשונים המתאמן מבין שהדרך להכנס לכושר ולהפוך גוף ולגוף החלומות אינה פשוטה כלל. לא הכל קורה מהר כמו שחשבו ומתחילים להפנים שבשביל שינוי אמיתי צריך להשקיע קצת מעבר למה שציפו. אין תוצאות מיידיות ובמקום זה מאבדים את החשק. אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

בשלב הזה ניתן לשמור על התמדה באימונים בכמה דרכים- 1- סיבה ותוצאה- המתאמן מרגיש שהעיסוק בכושר תורם להרגשה הכללית, חולים פחות, יותר קל מבחינה גופנים לבצעה משימות יום יומיות ומתמודד יותר טוב עם הלחצים. 2- חברתית- זה לא סוד שלהיות בכושר זה באופנה, מה עוד שזה מגיעה עם תוצאות כמו גוף חטוב ויפה. המתאמן מתחיל לאהוב את התשומת לב שמקבל מהסביבה ומתמכר להרגשה הזאת. כמובן שזה רק דוגמא קטנה משלל ההדרכים לשמור על התמדה. כל אחד בוחר דרך למה שהוא מתחבר יותר או כמו שציינתי בדוגמא- מי לא רוצה לראות תוצאות ועל הדרך לשמוע מהסביבה כמה התקדמת?

לצד הדרכים להתמיד יש לנו גם כמה אויבים שמחסלים אותה ומשאירים אותנו על הספה מול האח הגדול, במקום להזיע במכון או לתזז במטבח.

1- שעמום- אולי זה ישמע לכם מוזר, אבל שעמום זה הגורם המרכזי בירידה במוטיבציה. בזמן שהמתאמן רץ או רוכב על אופניים לאחר מספר דקות מתחילות לצוץ לו מחשבות כמו- "כמה דברים הייתי יכול לעשות בזמן הזה?" ובהמשך "מתי זה כבר נגמר?". האימון הופך לסיוט ורק מחכים שהוא יגמר.

2- תנאים חברתיים- הסביבה החברתית היא גורם מאוד חזק שמשפיע על המוטיבציה. לדוגמא בסביבה תומכת, מאוד קל לשמור על מוטיבציה לכושר, אבל בסביבה שהיא לא תומכת כמו בן זוג שחושב שאת מבזבזת יותר מדי זמן לספורט ואת צריכה להקדיש יותר זמן למשפחה.

3- קביעת מטרות לא מתאימות- התחלת להתאמן וקבעת לעצמך יעד לרדת 20 קילו בחודש, לאחר שבועיים אתה רואה שזה לא ריאלי, המוטיבציה שלך יורדת וגם חשק להתמיד ולהמשיך נעלם, הרי למה להתמיד אם לא מגיעים למטרה?

4- ספורט בתור עונש למרות כל הדעות שספורט זה בריא, המון אנשים עושים אותו רק בשביל "להפסיק להיות שמנים". מענישים את עצמם רק כי הם אכלו אתמול קצת יותר מהעוגת יום הולדת או שהיו מוזמנים לחתונה. עם הזמן זה הופך לכדור שלג- ככל שמזייפים בתפריט אתה מוסיף עוד ועוד עומס. בסופו של דבר מכניסים את הגוף לסטרס ואובר טריינינג ומאבדים את המוטיבציה מחוסר תוצאות.

5- חוסר התאמה בין השקעה ולתוצאה כל אחת רוצה להיות חטובה ומעוצבת, אם זה בשביל לקנות שמלה חדשה או ללכת עם הבגד ים לבריכה. מתחילים את התהליך ואז כבר אחרי שיש תוצאות ואפשר למדוד את השמלה מתחילים לשאול את עצמנו האם כל המאמץ הזה היה שווה את זה? הרי עבדתי כמו חמור כל החורף רק בשביל הרגע הזה בבגד ים.

איך לנצח את האויבים ולשמור על מוטיבציה?

1- תחליטו איזה יתרונות אתם יכולים לקבל מלעשות כושר. מה יהיה לכם יותר חשוב מוטיבציה של סיבה ותוצאה או חברתית (או שניהם יחד).

2- אם אתם עסוקים כל האימון במחשבות "למה אתם צריכים את הכושר ומתי זה יגמר?", תעסיקו את עצמכם בדברים אחרים כמו לראות\לשמוע סרטים או סדרות, לשמוע מוזיקה שאתם אוהבים או אפילו לקרוא איזה ספר(ראיתי את זה כבר).

3- אם הסובבים אותכם לא תומכים בכך- תבהירו להם שזה לא הולך להשתנות ותנסו להגיע למוסכמות על הדברים שמציקים להם.

4- תתייעצו עם בעל מקצוע לגבי המטרות שלכם, תשאלו אם המטרות שאתם רוצים להשיג בכלל ריאליות. זה נכון להיות בעל שאיפות גבוהות, אבל צריך להשאר עם הרגליים על הקרקע.

5- אף פעם אל תענישו את עצמכם באימונים, גם אם אתמול מעדתם ולא אכלתם לפי התפריט, תמשיכו לפי תוכנית האימונים הרגילה. ככל שתענישו את עצמכם יותר ככה יהיה לכם יותר סיבות לא לאהוב את הספורט ובסופו של דבר לוותר. הרי אתם כבר יודעים שהתוצאות באות לא מאימון\ארוחה כזה או אחר אלא מהתמדה לאורך הזמן.

לסיכום, אין דרך אחת לשמור על מוטיבציה, לכן כל אחד בוחר לעצמו מה שיותר מתאים לו. הגורמים למוטיצביה הן דינמיים ויכולים להתחלף פעם בכמה זמן, אבל מה שחשוב זה לשמור על הדרך. קחו בחשבון שזה רכבת הרים, לא תמיד המוטיבציה בשיא וגם היא לא תמיד למטה, לכן תמיד צריך להסתכל על התמונה הכוללת.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
אין עדיין תגים.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page